Företagarkravet i januari: Sluta överbeskatta bilister!

Magdalena Andersson, 

Vid årsskiftet höjdes skatterna för Sveriges bilister, precis som de gör varje år. Men denna gång höjdes skatterna mer än vanligt.

De som behöver införskaffa en ny bil kommer att behöva betala en betydligt högre fordonsskatt från och med nu. Företagare som behöver lätta lastbilar i sin verksamhet kan tvingas betala mellan tjugo och trettio tusen kronor per år i fordonsskatt de första tre åren. Detta kommer slå hårt mot företagen, särskilt eftersom det inte finns några elektriska alternativ på marknaden som kan ersätta de lätta lastbilar som företagare använder i sin verksamhet.

Över 60 procent av bensin- och dieselpriset består av skatt. Närmare bestämt moms, energiskatt, koldioxidskatt och ytterligare moms på dessa skatter. Vid årsskiftet höjdes skatterna igen, vilket de gör varje år per automatik. Fortsätter dessa årliga skattehöjningar kommer bensinen kosta uppemot 20 kronor litern år 2025.

Och inte nog med det. Nästa år planerar din regering att försämra reseavdraget, som idag utnyttjas av en femtedel av den pendlande arbetskraften. Mellan 150 000 och 200 000 personer kommer därmed att mista avdragsrätten. De som drabbas hårdast är de som bor utanför storstäderna och därmed saknar kollektivtrafik. Försämringen kommer att påverka arbetsmarknaden negativt och försvårar företagens möjligheter att attrahera arbetskraft.

Skatten på Trafikförsäkringspremier infördes för att finansiera rehabilitering och vård till följd av trafikolyckor. Men pengarna öronmärks inte utan går rakt in i statskassan. Denna skatt drar in ungefär tre miljarder kronor till staten varje år. Trängselskatterna drar in ytterligare tre miljarder kronor till statskassan. Och vid årsskiftet höjdes trängselskatterna i Stockholm, vilket ökar kostnaderna att köra bil i vår största stad.

Men dagens bilfientliga skatter och avgifter är blott en liten vindpust jämfört med den storm som komma skall. Din regering har nämligen en klimatpolitisk handlingsplan som kommer få förödande konsekvenser för Sverige ifall den blir verklighet.

Den mest radikala åtgärden i handlingsplanen är ett förbud mot att sälja bensin- och dieselbilar efter 2030. Förslaget skulle omöjliggöra bilägande för majoriteten av människorna som inte har tillgång till en laddstation. För din regering har ingen plan eller budget för att sätta upp flera miljoner laddstolpar på våra gator och torg. Din regering har heller ingen plan eller budget för att rusta upp och bygga ut vårt redan överbelastade elnät på så kort tid.

Sveriges bilister betalar redan idag betydligt mer i skatter och avgifter än de kostnader de orsakar i form av utsläpp, buller och vägslitage. Att fortsatt överbeskatta bilisterna kommer att skada Sveriges konkurrenskraft och sänka vår levnadsstandard. Vi uppmanar dig därför att tänka om och prioritera konkurrenskraften, jobben och välfärden.
Överbeskattningen av bilister måste upphöra!

Med vänliga hälsningar,

Adam Rydström
Företagarombudsmannen
Den Nya Välfärden

Här kan du läsa mer om Företagarkravet