I en utredning av den oberoende expertgruppen Konkurrenskommissionen, en del av Den Nya Välfärden, kritiseras Uppsalas kommunala skolfastighetsbolag för att ha förnyat ett mångmiljonkontrakt med en IT- leverantör och därmed brutit mot upphandlingsbestämmelserna.
Uppsala kommun Skolfastigheter AB har sedan tidigare haft ett upphandlat avtal med det aktuella IT-företaget. Skolfastigheter beslutade under våren 2018 att fortsatt köpa tjänster från IT-företaget trots att det upphandlade avtalet hade löpt ut och att tjänsterna därför måste upphandlas på nytt.
– Ett upphandlat kontrakt måste som huvudregel alltid avslutas och eventuellt upphandlas på nytt efter att den ursprungligen avtalade giltighetstiden har löpt ut. Undantagsvis får under vissa förhållanden avtalstiden förlängas utan ny upphandling. I detta fall har det inte funnits några sådana möjligheter till undantag, varför Skolfastigheter har brutit mot lagen.
Även det ursprungliga kontrakt som Skolfastigheter tecknat med IT-företaget är felaktigt upphandlat. Det har nämligen upphandlats i ett förfarande som enbart tillåts vid värden under c:a 1,9 miljoner kronor. Trots detta har Skolfastigheter hittills redan köpt varor och tjänster från IT-företaget till ett värde av cirka 6,4 miljoner kronor och nu även förlängt avtalet för att kunna köpa tjänster för ytterligare cirka 2,1 miljoner kronor.
– Uppsala kommun Skolfastigheter AB tycks tydligen anse att det går att åsidosätta lagen och strunta i offentlig upphandling. Det finns därför anledning att rikta allvarlig kritik mot såväl Uppsala kommun som Skolfastigheter, avslutar Inger Ridderstrand-Linderoth ordförande i Konkurrenskommissionen. Skolfastigheter riskerar att tvingas betala över 100.000 kronor i upphandlingsböter.
Utredningen kan läsas här.