Konkurrenskommissionen kritiserar Härnösands kommun för att utan upphandling ha låtit det kommunala energibolaget tillhandahålla sophämtningen i kommunen.
Härnösands kommun låter sitt eget bolag, Härnösand Energi & Miljö AB, utföra tjänster för insamling, återvinning och behandling av hushållsavfalltjänster som kommunen enligt lag ansvarar för.
Enligt gällande upphandlingslagstiftning ska sådana tjänster upphandlas i öppen konkurrens mellan olika leverantörer. Regelverket syftar inte bara till att säkerställa en effektiv konkurrens utan även till att hindra korssubventionering mellan offentligt finansierad verksamhet och sådan affärsverksamhet som bedrivs i konkurrens med andra, privat finansierade aktörer, på en marknad.
Undantag från upphandlingsskyldigheten tillåts därför endast om uppdraget lämnas till ett kommunalt bolag som bedriver mer än 80 procent av sin verksamhet gentemot ägarkommunen.
I detta fall kommer dock en väsentligt större del än 20 procent av Härnösand Energi & Miljö AB:s omsättning från bolagets konkurrensutsatta verksamhet. Det innebär att värdet av den kommunalt interna verksamheten ligger långt under de föreskrivna 80 procent, då någon konkurrensupphandling inte behöver göras.
– Härnösands kommun verkar emellertid inte inse detta, utan hävdar att förutsättningarna för undantag ändå är uppfyllda. Det finns därför anledning att rikta allvarlig kritik mot kommunen säger Inger Ridderstrand-Linderoth, ordförande i Konkurrenskommissionen.
Om Konkurrensverket väljer att ingripa mot förfarandet kan kommunen tvingas att betala upphandlingsskadeavgift, som är ett slags böter, med upp till c:a 9 miljoner kronor på årsbasis, eller totalt upp till 36 miljoner kronor.
