Härnösand uppdrar sophämtningen till ett eget bolag i strid mot lagen.

Konkurrenskommissionen kritiserar Härnösands kommun för att utan upphandling ha låtit det kommunala energi­bolaget tillhandahålla sophämtningen i kommunen.

Härnösands kommun låter sitt eget bolag, Härnösand Energi & Miljö AB, utföra tjänster för insamling, återvinning och behandling av hushållsavfalltjänster som kommunen enligt lag ansvarar för.

Enligt gällande upphandlingslagstiftning ska sådana tjänster upphandlas i öppen konkurrens mellan olika leverantörer. Regelverket syftar inte bara till att säkerställa en effektiv konkurrens utan även till att hindra korssubventionering mellan offentligt finansierad verksamhet och sådan affärsverksamhet som bedrivs i konkurrens med andra, privat finansierade aktörer, på en marknad.

Undantag från upphandlingsskyldigheten tillåts därför endast om upp­draget lämnas till ett kommunalt bolag som bedriver mer än 80 procent av sin verksamhet gentemot ägarkommunen.

I detta fall kommer dock en väsentligt större del än 20 procent av Härnösand Energi & Miljö AB:s omsättning från bolagets konkurrensutsatta verksamhet. Det innebär att värdet av den kommunalt interna verksam­heten ligger långt under de föreskrivna 80 procent, då någon konkurrens­upphandling inte behöver göras.

– Härnösands kommun verkar emellertid inte inse detta, utan hävdar att förutsättningarna för undantag ändå är uppfyllda. Det finns därför anledning att rikta allvarlig kritik mot kommunen säger Inger Ridderstrand-Linderoth, ordförande i Konkurrenskommissionen.

Om Konkurrensverket väljer att ingripa mot förfar­andet kan kom­munen tvingas att betala upphandlingsskadeavgift, som är ett slags böter, med upp till c:a 9 miljoner kronor på årsbasis, eller totalt upp till 36 miljoner kronor.

Läs hela utredningen här.