Upprepat lagtrots och domstolstrots när Luleå köpte trygghetslarmtjänster

I en utredning av den oberoende expertgruppen Konkurrens­kommissionen kritiseras Luleå kommun för att utan före­gå­ende annonserad upphandling ha köpt trygghetslarmtjänster för sammanlagt mer än trettio miljoner kronor.

Istället för att genomföra en annonserad upphandling, där flera leve­rantörer kan komma ifråga för att lämna anbud, vände sig Luleå kommun direkt till SOS Alarm AB och tecknade avtal om köp av trygghetslarmtjänster.

Till stöd för detta åberopade kommunen ett undantag som enbart kan komma ifråga om kommunen utövar en kontroll över bolaget motsvar­ande den som den utövar över sina egna förvaltningar. Så har emellertid över­huvud­taget inte varit fallet, utan kommunen är medlem i en ideell före­ning, Sveriges Kommuner och Regioner (SKR), som äger ett aktiebolag som i sin tur hälftenäger SOS Alarm AB. Ett således indirekt inflytande i flera led medför emellertid inte någon sådan kontroll som ger kom­munen skäl att strunta i att annonsera upphandlingen.

Trots att kommunen upprepade gånger fått avtalen med SOS Alarm ogiltigförklarade av domstol har kommunen fortsatt att köpa aktuella trygghetslarm­tjänster direkt från bolaget. Först sedan Konkurrensverket ingripit mot förfar­andet och tvingat kommunen att betala upphandlings­skadeavgift – som är ett slag böter – verkar kommunen vilja rätta sig.

– Det finns inget undantag som i detta fall tillåter kommunen köpa trygg­etslarmtjänster direkt från SOS Alarm AB. Den omständigheten att kommunen struntat i upphandlingsbestämmelserna och dessutom fort­satt köpa aktuella tjänster trots att domstolar upprepade gånger beslutat att avtalen är ogiltiga gör att det finns anledning att rikta mycket allvarlig kritik mot Luleå kommun, säger Inger Ridderstrand-Linderoth, ordför­ande i Konkurrens­kommis­sionen.

Läs hela utredningen KKO 24-012 här.