I en utredning av den oberoende expertgruppen Konkurrenskommissionen, en del av Den Nya Välfärden, kritiseras Västerås kommun för att uppdra den kommunala sophanteringen utan upphandling i konkurrens på marknaden.
Västerås kommun uppdrar sedan 2014 till Vafab kommunalförbund att samla in och återvinna eller behandla sådana hushållssopor som kommunen ansvarar för. Varje år betalar hushållen i Västerås c:a 170 miljoner kronor till Vafab i obligatoriska avgifter. Någon konkurrensupphandling har dock aldrig genomförts.
Uppdraget att ta om hand och ekonomiskt tillgodogöra Västeråsbornas sopor utgör en tjänstekoncession, och ska som sådan upphandlas i konkurrens på den allmänna marknaden så att även andra än Vafab får vara med och lämna anbud. Som regel leder konkurrens även till att få ned verksamhetens kostnader, och därmed ytterst hushållens sopavgifter.
Vafab är en sammanslutning av olika kommuner men är kommersiellt verksamt med försäljning av energi m.m. i konkurrens med andra företag. Sopor har i dag ett restvärde för bland annat energiutvinning och Vafab omvandlar som regel de insamlade soporna till återvinningsbara råvaror eller till biogas och värmeenergi, som förbundet säljer på allmänna marknader.
Den kommersiella verksamheten i Vafab är så omfattande att något undantag som gör att medlemskommunerna tillåts lämna uppdrag direkt till förbundet inte föreligger.
– Det finns därmed anledning att rikta allvarlig kritik mot Västerås kommun, som på detta sätt bryter mot lagen och snedvrider konkurrensen på området för energi och sophantering säger Lennart Palm ledamot av Konkurrenskommissionen. Även hushållen i Västerås skulle kunna vinna på att sophanteringen konkurrensutsätts.
Om Konkurrensverket väljer att ingripa mot förfarandet riskerar kommunen att få betala upphandlingsskadeavgift – som är ett slags böter – med upp till 10 miljoner kronor per år.