I en utredning av den oberoende expertgruppen Konkurrenskommissionen, en del av Den Nya Välfärden, kritiseras Piteå kommun för att ha lämnat en anbudsgivare vilseledande information om tidsfristen för att överklaga ett upphandlingsbeslut. Kommunen har sedan använt sig av detta för att få anbudsgivarens överklagande avvisat i domstol.
Efter att Piteå kommun beslutat om tilldelning (beslut om vem som ska få kontraktet) i en upphandling av kollektivtrafik med buss ville en förlorande anbudsgivare få se kommunens beslutsunderlag. Kommunen svarade då att de aktuella handlingarna inte kunde lämnas ut omgående, men att man istället förlängde den frist som anbudsgivaren hade på sig att överklaga upphandlingsbeslutet till domstol med några dagar, fram till dess att handlingarna kunde göras tillgängliga.
När anbudsgivaren senare fått se handlingarna och följde kommunens anvisning för överklagade fann dock domstolarna att kommunen inte hade haft rätt att förlänga överklagandetiden. Överklagandet ansågs därmed ha kommit in för sent. I ett yttrande i kammarrätten pekade kommunen på just denna omständighet till stöd för att överklagandet skulle avvisas, vilket ju även skedde med rättsförlust för den klagande anbudsgivaren.
– Det är anmärkningsvärt att kommunen har lämnat vilseledande anvisningar som den sedan använt sig av för att den förfördelade anbudsgivaren inte ska kunna få sitt överklagande prövat. Detta strider mot bland annat den tillitsprincip enligt vilken enskilda och företag ska kunna förlita sig på myndigheternas anvisningar och gör att det finns anledning att rikta allvarlig kritik mot Kommunen säger Per Eklund, ledamot av Konkurrenskommissionen.