I en utredning av den oberoende expertgruppen Konkurrenskommissionen, en del av Den Nya Välfärden, kritiseras AB Östgötatrafiken för att vid upphandling av ett IT-system ställt villkor som endast i Sverige verksamma leverantör kan uppfylla.
När det regionägda bolaget Östgötatrafiken skulle upphandla ett nytt IT-system för samhällsbetalda transporter (skolskjuts, sjukresor och färdtjänst m.m.) ställdes som ett obligatoriskt krav att anbudssökandena måste kunna visa ”Referensuppdrag [som] ska avse digitalt stöd till verksamhet för färdtjänst och sjukresor inom Sverige”, för att överhuvudtaget tillåtas vara med och lämna anbud.
Bestämmelserna om offentlig upphandling är till för att möjliggöra konkurrens och att motverka korruption. Det är enligt lagen därför inte tillåtet att uppställa krav som kan medföra diskriminerande eller konkurrenssnedvridande särbehandling, utan samtliga på marknaden verksamma företag ska ges lika förutsättningar att lämna anbud.
Trots att detta upprepade gånger under den pågående upphandlingen påpekades för Östgötatrafiken vidhöll bolaget kravet med hänvisning till att ”de regelverk och lagar som styr verksamheten är specifika för Sverige”. Vilka regelverk och lagar bolaget syftar på redovisades inte. De bestämmelser som gäller för exempelvis skydd av personuppgifter är EU-gemensamma och saknar således betydelse för om anbudssökandenas kan visa tidigare verksamhet i Sverige. Några andra lagar och bestämmelser finns inte heller som kan motivera kravet på enbart svenska referenser.
Först sedan ett i Finland verksamt företag tog upphandlingen till domstol, och rätten förbjöd Östgötatrafiken att tillsvidare avsluta förfarandet, beslutade Östgötatrafiken att avbryta upphandlingen.
– Det finns därmed anledning att rikta allvarlig kritik mot Östgötatrafiken, för att ha försökt snedvrida konkurrensen genom diskriminerande särbehandling, säger Lennart Palm, ledamot av Konkurrenskommissionen.