Landskrona köpte gatusopningstjänster i strid mot lagen.

I en utredning av den oberoende expertgruppen Konkur­rens­kom­missionen, en del av Den Nya Välfärden, kritiseras Landskrona kommun för att ha brutit mot lagen när man köpte gatusopnings­tjänster direkt från ett privat företag.

Det var när Landskrona kommun fick sin annonserade upphandling, överprövad i domstol som man istället vände sig direkt till ett lokalt företag och tecknade avtal om löpande gatusopnings­tjänster.

Avtalet tecknades ursprungligen till att avse april månad 2023, men förlängdes automatiskt med en månad åt gången om det inte sades upp 14 dagar i förväg. Totalt löpte avtalet från och med april till november 2023 innan det sades upp av kommunen.

Enligt kommunens beräkning skulle gatusopningen bara kosta 236.000 kronor, men redan efter fem månader hade det anlitade företaget faktur­erat kommunen totalt 2.689.970 kronor (exkl. moms) för utförda tjäns­ter. Avtalet har därmed kommit att uppgå till ett såpass högt värde att någon laglig möjlighet till direktupphandling inte förelegat.

Bestämmelserna om offentlig upphandling syftar till att skydda kon­kurrensen mellan företag och att motverka korruption. Det har i lagen därför införts krav på att konkurrensutsätta alla upphandlingar över 700.000 kronor, om det inte föreligger särskilda undantagsskäl. Någon möjlighet till undantag föreligger dock inte i detta fall, varför Kammar­rätten i Göteborg har beslutat ogiltigförklara det direkttilldelade avtalet.

– Det finns därmed anledning att rikta kritik mot Landskrona kommun, som på detta sätt har åsidosatt lagen och sned­vridit konkur­rensen säger Inger Ridderstrand-Linderoth, ordförande i Konkurrens­kommis­sionen. Kommunen är nu tvungen att låta betalningarna gå åter och återställa förmögenhetsläget som om avtalet aldrig hade funnits.

Läs hela utredningen här.