Företagarkravet: Slopa höjningen av reduktionsplikten!

Ulf Kristersson,

Vid årsskiftet minskades reduktionsplikten till EU:s miniminivå, vilket sänkte dieselpriset med över fyra kronor litern. I dag har Sverige lägre bränslepriser än många andra länder i Västeuropa. De lägre bränslepriserna har gynnat ekonomin, ökat efterfrågan och sänkt inflationen. Men regeringen har tyvärr inte övergett målet om att minska fordonstrafiken och föreslår i höstbudgeten att reduktionsplikten ska höjas igen med start nästa år. Vi kräver att regeringen tar hänsyn till företagen och slopar höjningen!

Under 2022 var dieselpriset uppe i nästan 29 kronor litern. Många företagare var förtvivlade och vi skickade in flera Företagarkrav till regeringen med kravet att slopa reduktionsplikten. Företagarna blev därför lättade när din regering vågade stå emot de krafter som ville höja dieselpriset, skapa inflation och öka kostnaderna för Sveriges invånare. Eftersom reduktionsplikten inte bidrog till nämnvärda skatteintäkter, men däremot orsakade enorm skada på ekonomin, var en sänkning det enda rätta för en regering som säger sig arbeta för Sveriges bästa.

Regeringens förslag om att höja reduktionsplikten till 10 procent den 1 juli 2025 kommer slå hårt mot företagen. För vi är väl medvetna om att detta blir den första av många höjningar framöver. Regeringen har lovat att uppnå EU:s klimatmål, vilket bland annat återspeglas i ambitionen att förbjuda nyförsäljningen av bilar med förbränningsmotor redan år 2035. Den tillfälliga sänkningen av reduktionsplikten var bara en parentes i arbetet att avskaffa de fordon som företag och privatpersoner använder mest.

Som kompensation för den höjda reduktionsplikten har regeringen föreslagit 75 öre sänkt bensinskatt per liter. Dieselskatten kommer däremot att läggas på EU:s miniminivå, vilket innebär en höjning på 11 öre litern! Det är uppenbart att fordonstrafiken inte ”kompenseras” eftersom den så kallade skattesänkningen inte hade behövts med en bibehållen reduktionsplikt. Statens intäkter kommer därför behöva säkras genom att någon annan skatt höjs eller bibehålls. Eller genom att statens utgifter skärs ner, vilket avskaffandet av företagens skydd för höga sjuklönekostnader är ett exempel på.

Regeringens utredare John Hassler menar att det är tveksamt om reduktionsplikten har någon effekt på klimatet. Riksrevisionen menar att reduktionsplikten är ett ineffektivt sätt att uppnå klimatmålen. Dessutom är reduktionsplikten inte den enda börda som regeringen lägger på fordonstrafiken. Regeringens antagande av EU:s nya utsläppshandelssystem ETS 2 kommer enligt prognoserna höja bränslepriserna med två kronor litern när det sätter i gång år 2027. Eftersom EU förbjuder Sverige att sänka bränsleskatterna kommer regering och riksdag inte kunna justera prishöjningen med sänkta skatter på bensin och diesel. Bränslepriserna kommer således fortsätta skena på grund av den missriktade klimatpolitik som Tidöpartierna antagit. Sverige är ett stort land med stora avstånd. Höga bränslepriser hämmar all ekonomisk aktivitet, skadar företagsklimatet och driver på inflationen. Att regeringen och SD låter Bryssel bestämma Sveriges bränslepriser avslöjar var de politiska prioriteringarna ligger. En sådan politik visar tydligt att din regering saknar den politiska viljan att stå upp för svenska folkets intressen. Vi uppmanar dig och din regering att visa lojalitet med folket som ni säger er företräda. Överbeskattningen av bilister måste upphöra! Vi kräver att regeringen slopar planerna på att höja reduktionsplikten och stoppar Sveriges deltagande i ETS 2.