I en utredning av den oberoende expertgruppen Konkurrenskommissionen kritiseras Stockholms stad för att bryta mot lagen vid upphandling av skolskjuts och taxitransporter.
Servicenämnden i Stockholms stad påbörjade i maj 2016 en upphandling av persontransporter. Drygt tre månader efter anbudstidens utgång avbröts upphandlingen, under påstående att anbuden visat sig vara dyrare än vad staden hade räknat med.
I stället genomförde staden en direktupphandling som inte annonserades och hade en extremt kort anbudstid. Vid detta tillfälle inbjöds endast ett fåtal företag till anbudsgivningen. I realiteten var det enbart ett enda företag – det som Staden redan anlitade sedan tidigare – som kunde komma ifråga med så kort varsel. Staden motiverade detta med att det rörde sig om ”synnerlig brådska”.
Anledningen till att den första upphandlingen kunde upplevas som fördyrad berodde på att staden bland annat ställt krav på viss minimilön för förarna. – Det är därför märkligt att kommunen inte var beredd att även betala den högre kostnad som detta för med sig, säger Lennart Göranson, ledamot i Konkurrenskommissionen.
Den brådska som uppkommit efter beslutet att avbryta den ursprungliga upphandlingen beror på stadens eget vållande och kan därför inte medföra laglig grund för att direktupphandla. Förvaltningsrätten i Stockholm har även lagakraftvunnet förordnat att upphandlingen ska göras om.
– Det finns anledning att rikta allvarlig kritik mot Stockholms stad för såväl bristande omdöme som rutiner, särskilt när det gäller en så viktig funktion som taxitransporter för särskilt behövande, avslutar Lennart Göranson.