I en utredning av den oberoende expertgruppen Konkurrenskommissionen, en del av Den Nya Välfärden, kritiseras Sveriges geologiska undersökning (SGU) för att ha frångått upphandlingsreglerna och betalat c:a tio gånger mer för ett digitalt arkivsystem.
Sveriges geologiska undersökning (SGU) skulle köpa ett digitalt arkivsystem på ett centralt statligt ramavtal. I stället för en färdig programvara, som ramavtalet hade utformats för, har SGU beställt ett system som har byggts upp genom konsulttjänster på löpande räkning.
Vid anbudsvärderingen uppskattades den valda lösningen till ett jämförvärde på c:a 130.000 kronor och bedömdes därmed vara ekonomiskt mer fördelaktigt än en konkurrerande färdig produkt som SGU hade värderat till c:a 422.000 kronor. Myndigheten verkliga kostnad för systemet uppgår dock hittills till mer än fem miljoner kronor, efter att ha fakturerats c:a 6.000 konsulttimmar för att bygga systemet.
– Vi har vid vår granskning kunnat identifiera ett flertal fel och brister i samband med den aktuella upphandlingen. Bland annat har SGU köpt tjänster på ett ramavtal som huvudsakligen avser varor, och därmed inte kunnat jämföra anbuden på lika villkor. SGU har heller inte lagt in några ekonomiska eller andra kvantitativa spärrar. Detta har medfört att myndigheten har kunnat faktureras på löpande konsulträkning, utan någon begränsning av antalet timmar. Det finns därför anledning att rikta kritik mot SGU, säger Lennart Göransson, ledamot av Konkurrenskommissionen.
Utredningen finns att läsa här.