I en utredning av den oberoende expertgruppen Konkurrenskommissionen, en del av Den Nya Välfärden, kritiseras SJ för att fortsätta bryta mot upphandlingsbestämmelserna trots dom från EU-domstolen.
SJ AB har under mer än 18 år – allt sedan bolaget påbörjade persontrafikverksamheten 2001 – ansett sig inte behöva följa gällande upphandlingsbestämmelser. Genom en dom i februari 2019 fastslog dock EU-domstolen att denna bedömning är felaktig och att bolaget alltid har varit upphandlingsskyldig.
Likväl fortsätter SJ trotsa lagen. I mitten av juni köpte bolaget faktureringstjänster för sex miljoner kronor direkt från ett privat företag. Till stöd för detta angav SJ att upphandlingen hade påbörjats innan det stod klart att bolaget omfattades av lagens bestämmelser och att det därför förelåg undantag på grund av synnerlig brådska.
Ett sådant undantag kan dock endast komma ifråga vid absolut nödvändiga anskaffningar. Som exempel brukar nämnas brådskande behov av stor samhällsekonomisk betydelse eller av viktig medicinsk art. Faktureringstjänster är knappast så absolut nödvändiga att de kan medföra skäl för undantag i sig.
Brådskan måste vidare bero på omständigheter som inte kunnat förutses och som har gjort det omöjligt att hinna genomföra ett annonserat förfarande. SJ har i vart fall sedan EU-domstolens dom i februari 2019 haft upphandlingsskyldigheten klar för sig. Bolaget som således haft god tid på sig fram till juni för att genomföra en annonserad upphandling har inte haft någon synnerlig brådska.
– SJ har under alla år satt sig över upphandlingsbestämmelserna och fortsätter uppenbarligen att göra detta även efter dom i EU-domstolen. Det finns därför anledning att rikta synnerligen allvarlig kritik mot bolaget säger Erik Nerep ledamot i Konkurrenskommissionen.
Utredningen finns att läsa här.