I en utredning av den oberoende expertgruppen Konkurrenskommissionen kritiseras Göteborgs kommun för att ha ställt oproportionella och konkurrenssnedvridande krav vid upphandling av matportioner till omsorgstagare i de kommunala verksamheterna.
Det var när Göteborgs kommun skulle upphandla ett nytt ramavtal för leverans av kylda matportioner till omsorgstagare m.fl. inom de kommunala omsorgsverksamheterna som man ställde krav som gjorde att endast den tidigare anlitade leverantören kunde komma ifråga för att lämna anbud. Först efter att ett konkurrerade företag gått till domstol ändrade man kravet, men bara så att även detta företag kunde lämna anbud.
Kravet ifråga gällde att den som ville lämna anbud måste visa referensuppdrag från en organisation med minst 500, eller senare 400, registrerade omsorgstagare. Även om det kan vara relevant att kontrollera anbudsgivarnas volymmässiga kapacitet är det inte relevant med krav på att en minsta åberopad volym måste avse samma uppdragsgivare eller organisation. Storköksföretag som levererar exempelvis 1 550 portioner per dag, men till olika kunder/uppdragsgivare, hindras därmed från att lämna anbud, trots att företagens volymmässiga erfarenhet och kapacitet knappast bör kunna sättas i fråga.
Det är heller inte proportionellt med krav på att referensuppdragen måste avse just omsorgstagare. Även företag som levererar elevmåltider till skolor eller färdigförpackade matportioner till företagsmatsalar, livsmedelshandeln eller direkt till privatpersoner (som inte utgör omsorgstagare) borde rimligen kunna bedömas utföra uppdraget på ett tillfredsställande sätt. Dessa företag har dock aldrig givits tillfälle att lämna anbud.
– Det finns därmed anledning att rikta kritik mot kommunen, som på detta sätt har snedvridit konkurrensen och satt sig över de grundläggande principer i LOU och det bakomliggande EU-direktivet som bland annat syftar till att motverka korruption i offentlig verksamhet, säger Inger Ridderstrand-Linderoth, ordförande i Konkurrenskommissionen.