Alingsås kommun köpte sophantering i strid mot upphandlingslagen

I en utredning av den oberoende expertgruppen Konkurrens­kommissionen kritiseras Alingsås kommun för att ha köpt sophanteringstjänster för 13 miljoner kronor utan före­gående annonserad upphandling.

Alingsås kommun har återkommande vänt sig direkt till Renova AB – som kommunen inte är delägare i – och i två separata avtal under 2023 och 2024 köpt tjänster för löpande omhänder­tagande av kommunalt avfall för totalt c:a 13,6 miljoner.

Avtalen har inte föregåtts av något annonserad anbudsinfordran, som kommunen är skyldig att genomföra enligt lagen om offentlig upphandling.

– Något undantag som i detta fall tillåter kommunen att köpa aktuella tjänster direkt från Renova föreligger inte. Det finns därför anledning att rikta kritik mot kommunen för att upprepat ha satt sig över det regelverk som ytterst syftar till att främja kon­kurrensen och att motverka korruption, säger Lennart Palm, ledamot av Kon­kur­rens­kommissionen.

Efter att Konkurrensverket valt att ingripa mot förfarandet har kom­munen dömts att betala en upp­handlings­skadeavgift, som är ett slags böter, med c:a 525 000 kronor för den aktuella lagöver­träd­elsen.

Läs hela utredningen här.