I en utredning av den oberoende expertgruppen Konkurrenskommissionen, en del av Den Nya Välfärden, kritiseras Mjölby kommun för att ha tecknat avtal utan annonserad upphandling i strid mot lagen.
Mjölby kommun tecknade i december 2016 två s.k. ”Innovationsavtal” med det statliga företaget Samhall AB. Avtalen, som avser städ- och tvättjänster för hemtjänst och serviceboende för nästan 7 miljoner kronor, ingicks utan föregående annonserad upphandling.
Städ- och tvättjänster omfattas dock av obligatorisk upphandlingsskyldighet. Kommunen har därför varit skyldig att annonsera upphandlingen så att även andra leverantörer än Samhall får vara med och lämna anbud.
Kommunen har försvarat sitt beslut att inte annonsera upphandlingen med att avtalen avsett ett ”projektsamarbete” för att undersöka om Kommunens eftersträvade syften därigenom kunnat uppnås, för att senare utvärdera dessa och lägga dem till grund för beslut om eventuell upphandling. Lagen ger emellertid inte någon möjlighet till sådant undantag. Om Kommunen velat få en projektsamverkan hade denna dessutom mycket väl kunnat upphandlas i konkurrens på marknaden.
Förvaltningsrätten har i samband med att förfarandet prövats rättsligt även konstaterat att kommunen inte haft skäl att göra undantag från lagen. Rätten ogiltigförklarade därför avtalet, med retroaktiv verkan – såsom det aldrig hade funnits. Kommunen måste nu kräva tillbaka sina betalningar till Samhall och riskerar dessutom att eventuellt tvingas att betala en upphandlingsskadeavgift, som kan jämställas med böter.
– Det spelar ingen roll om en upphandlande myndighet väljer att kalla sina avtal för ”projektavtal” eller ”innovationsavtal”, säger Inger Ridderstrand-Linderoth i Konkurrenskommissionen. Upphandlingen måste ändå annonseras. Mjölby kommun har i det här fallet struntat i upphandlingslagstiftningen och verkar inte ens inse det felaktiga i förfarandet. Det finns därför anledning att rikta allvarlig kritik mot kommunen, avslutar Ridderstrand-Linderoth.